Časopis Karmel č. 3/2002 |
|
Obsah
O třech kládách... (úvodník) | P. Gorazd, O.Carm. |
Nové vystižení karmelitánské spirituality: stanovy Řádu karmelitánů z roku 1995. (3. část) |
Christopher O'Donnell, O.Carm. |
Ježíš a život | Prof. Dr. Karl Adam |
Modlitba odevzdání umírajícího | P. Gorazd Cetkovský, O.Carm. |
O třech kládách...
Prosil jsem před několika lety Katku Lachmanovou o korekturu překladu jednoho hodně těžkého a
dlouhého teologického článku, který jsem chtěl převzít do našeho časopisu. Katka mě tehdy před
podobným trápením čtenářů varovala. Doslova mi napsala: "Podle své skromné zkušenosti z Effaty
mám zjištěné, že tzv. "klády" 99 čtenářů vůbec nečte." Když jsem připravil toto číslo
Karmelu, které vlastně není tvořeno ničím jiným než třemi "kládami", začala mě Katčina věta
strašit ve spaní. Ale přece to pro tentokrát risknu. Utěšuji sebe i Vás tím, že tři články,
které máte v ruce, nejsou zas tak hutné a těžké. A ostatně: dají se snadno "rozřezat" na kousky.
Lze jich užívat po menších dávkách.
Vyprošuji Vám, aby Vás při jejich četbě provázelo hojné Boží požehnání.
P. Gorazd Cetkovský, O.Carm.
Obsah |
Nové vystižení karmelitánské spirituality:
stanovy Řádu karmelitánů z roku 1995.
Christopher O´Donnell, O.Carm.
(3. část)
V tom, co bylo dosud řečeno, jsme pohlíželi na naše karmelitánské povolání v jeho obecném
vyjádření. Od všeobecného povolání žít v poslušnosti vůči Ježíši Kristu, určeného všem
křesťanům, jsme prostřednictvím slibů voláni k následování našich vzorů - Marie a Eliáše -
životním stylem, který je vymezen jako kontemplativní bratrské společenství uprostřed lidí.
Nyní se zaměříme na hodnoty, které jsou pro naše charisma nosné a které je vyjadřují, a budeme
zkoumat kriteria, jimiž se v tomto způsobu života řídí naše rozhodování. Ačkoli tu půjde o
jejich částečné překrývání se, je výhodnější rozlišit je na čtyři hodnoty: poušť, modlitbu,
sdílení a poslání, a pak na čtyři kriteria: rozlišování, Písmo, chudoba a lidské hodnoty.
Přestože jiní lidé by je možná seřadili jinak, něco přidali nebo ubrali, těchto osm prvků, na
něž budeme pohlížet jako na hodnoty a kriteria, je důležitých pro naši identitu. Když se
zabýváme identitou, neměli bychom hledat to, co je výhradně karmelitánské; stejně tak jako
bychom nehledali fysické odlišnosti mezi Skotem a Američanem: že by jeden měl prst navíc nebo
nehty na uších. Jde o jednu lidskou přirozenost, která se u jednotlivých národů liší. A jde o
jedno tajemství Krista, které se v každé řeholní rodině odráží jinak. Někdo by možná mohl jít
ještě dál a říci, že právě mezi tím, co nazýváme hodnoty a kriteria, nalezneme věci staré i
nové, takže můžeme říci, že ve Stanovách je živě a současným jazykem vyjádřena karmelitánská
spiritualita.
NAŠE HODNOTY
Poušť
Za rozvinutí tohoto pojmu vděčíme hlavně, i když ne výlučně, nijmegenské škole. Ta překonala
pojem askeze, který se rozvinul v 17. a 18. století ve spisech asketické a mystické teologie.
Přestože terminologie není vždy důsledná, obecně se dá říci, že askeze se týká toho, co děláme
my s pomocí milosti, zatímco mystika představuje další vývoj, v němž iniciativa patří převážně
Bohu. Může dojít k určitému prolínání, které vyplývá ze skutečnosti, že očišťování může být
asketické i mystické, jako v aktivní a pasivní noci sv. Jana od Kříže.
Stanovy tento post-tridentský vývoj pojmu askeze opomíjejí a obracejí se k mnohem starší tradici,
a to k pojmu: poušť. Připomínám, že se tu vracíme ke svému prvotnímu dědictví, vytvořenému na
hoře Karmel. A také se dotýkáme spirituality, která náleží mnohem více křesťanskému východu,
než latinskému západu. V zásadě souhlasím se základní orientací doktorské práce Eliase O'Briena,
který se pokouší ukázat palestinské pozadí naší Řehole. Ale ať už je tomu jakkoli, spiritualita
pouště se v dokumentech řádu objevuje a od roku 1971 mají studie o naší eliášské tradici také velkou
důležitost pro současnost. Pozornosti si zaslouží, na jakém místě ve Stanovách se o poušti mluví -
hned za historickým nástinem našeho vzniku, na začátku pojednání o charismatu (čl.15). Důležitost
hodnoty pouště spočívá v tom, že je v určitém smyslu považována za souhrn a pilíř nového vyjádření
našeho charismatu. Zkušenost pouště je popsána především christologicky: jde o odevzdání se
ukřižovanému Kristu. Jde o oproštění ode všeho, co by mohlo bránit dokonalé lásce. Tuto zkušenost
pouště by mohly shrnout dva latinské výrazy z naší tradice: puritas cordis (čistota srdce) a vacare
Deo (být prázdný pro Boha nebo k dispozici Bohu). Tento proces očišťování - i když toto slovo použito
není - přináší pak nové vidění skutečnosti, čistý a přetvořený přístup ke světu, který teď vidíme
Božíma očima. Protože náš pohled je uzdraven a očištěn kontemplací, zkušenost pouště nám pak umožní být
skutečně odevzdaní bratrskému společenství a službě (čl.15).
Tato tématika pouště se pak znovu objevuje na mnoha místech Stanov. Opakuje se při zmínce o "dlouhé a
strastiplné cestě" mystika Eliáše (čl. 26 s narážkou na čtyřicetidenní cestu k Chorebu v 1 Král 19). Od Eliáše
se učíme být "lidmi pouště" (čl. 26). Myšlenku puritas cordis nalézáme u Marie, která je nazývána "Pannou
nejčistší"(čl. 27). Právě v perspektivě pouště je možná nejlépe nahlížet článeček o každodenním obracení se k
evangeliu (čl. 40), stejně jako radikální následování Krista evangelními sliby (čl. 43-44) a zvlášť zvnitřnění
těchto slibů (čl. 46, 53, 61). A pěstování mlčení a samoty, nezbytných předpokladů modlitby, je další ctností
pouště (čl. 67), stejně jako každodenní prožívání velikonočního tajemství (čl. 78) a prožívání Kristova
tajemství spolu s Marií (čl. 86).
Poušť je místo, kterým člověk necestuje s příliš velkým zavazadlem. Ale my se oprošťujeme, abychom byli
naplněni. V tradici Východu je askeze (praxis) nezbytnou přípravou pro kontemplaci (theoria).
Pojem pouště jde přímo proti naší současné kultuře. Náš svět si váží lidí kvůli tomu, co mají a čeho dosáhnou.
Zkušenost pouště dává vposledku smysl pouze v kontextu lásky - lásky, kterou vyjádřil Pán svým ukřižováním a
kterou nám dává. Dnešní doba bude potřebovat ještě mnoho úvah, než těmto myšlenkám o poušti plně porozumí.
Modlitba
S pojmem pouště je těsně spojen podnětný dar modlitby. Šestá kapitola obsahuje bohatý a přístupný výklad o
modlitbě v našem životě. Vykazuje přitom charakteristiky, kterých jsme si už v těchto Stanovách všimli: je
tradiční, čerpá z hloubky našeho dědictví a zároveň je dost současná. Učení Stanov o modlitbě můžeme nastínit
několika otázkami.
Co je modlitba?
Na tuto otázku dávají Stanovy několik souběžných odpovědí. Modlitba je především dar, "ovoce působení Ducha
svatého v nás a v našem životě" (čl. 64). Modlitba je "živena neustálým hledáním Boha" (čl. 66), které je také
nejvyšším vyjádřením života společenství (čl. 66). Stanovy říkají,, že modlitba je "střed našeho života"
(čl. 64); je slavením Kristových tajemství (čl. 72, 78). Zahrnuje nebo plodí cvičení se v Boží přítomnosti,
o kterém se zde píše, že je součástí karmelitánské tradice a že "je v současné době stále těžší" (čl. 77). Ve
třech nádherných článcích je modlitba popsána jako základ i výraz kontemplativního života (čl. 78-80). A
konečně nám říkají, že modlitba je eklesiální; není jen individuální, ale musí být uskutečňována s druhými a
pro druhé:
"On (Duch svatý) nám vnuká slova, když se nám jich nedostává; vede nás k jednotě s celou církví… V modlitbě Otče náš nás Ježíš naučil modlit se způsobem, který spojuje nebe a zemi. Tak ve své spiritualitě sjednocujeme svou lásku vůči světu se svým smyslem pro transcendenci (čl. 64)."Jaké je místo nebo úloha modlitby?
Sdílení
Třetí hodnotou, kterou stanovy zdůrazňují, je sdílení. V minulosti bylo sdílení hodnotou více nebo méně
asketickou, pojící se s materiálními věcmi nebo štědrostí. Nyní jde o bohatý a různorodý pojem, uplatňující
se v mnoha podobách. Tak:
Poslání
Ačkoli komunita a bratrství jsou nám oproti poslání přednější, poslání pro nás má velmi důležitou hodnotu,
protože nevyhnutelně utváří a určuje naše bratrství. V poslední části se budeme zkoumat jak kriteria bratrství,
tak kriteria poslání.
Když se ohlédneme na naše nejranější dějiny v Evropě, vidíme tři hlavní rysy naší duchovní služby:
Pokračování v příštím čísle.
Z angličtiny přeložily Miluše Hosnedlová a Jája Vanišová.
Obsah |
Ježíš a život
Prof. Dr. Karl Adam
Zařadil jsem tento text nejprve do letošních duchovních cvičení, která jsem vedl. Zmíním ještě jednou, v čem
mi připadá podnětný. Našel jsem knihu prof. Adama v pozůstalosti P. převora Prokopa Valeny, jehož sté výročí
narození jsme si letos připomněli. Tedy čerpáme tu z pramene, z nějž čerpal i P. Prokop. Ale především: není
nikdy snadné vidět Ježíše v pohledu "panoramatickém", veškerá vyprávění evangelií zhustit do souhrnu několika
vět či odstavců a vyjádřit, jaký vlastně Ježíš byl. Jaký je. A přednáška profesora Adama nám svou svěžestí
také pomáhá, abychom sami sebe přistihli, jak obraz Ježíše zplošťujeme a jak snadno tu platí: "podle sebe
soudím tebe".
A když jsem při exerciciích nemohl upozornit důkladně na citovaná místa Písma, uveřejněním textu zde na
stránkách časopisu se každému otvírá možnost odkazy si vyhledat a rozjímat znovu a zvolna... A tak jsem citace
Písma nepřizpůsoboval detailně českým překladům, přesný biblický text budete mít přitom rovnou před očima.
(P. Gorazd, O.Carm.)
Ježíši jde při jeho působení o oslavu Otce, o splnění Otcovy vůle, příchod Božího království. Toto je "jediné
potřebné", žádný čistě pozemský cíl nesleduje. "Kdo nemá v nenávisti svého otce, svou matku, svou ženu, své
děti, své bratry a sestry, ano svůj vlastní život, nemůže být mým učedníkem" (Mat 10,37 a Lk 14,26).
Když je Ježíš takto zapálený pro slávu svého Otce v nebi - nezdá se vám, že pro hodnoty pozemské a pro život,
který z nich čerpá a s nimi souvisí, nemá dost uznání a nebo dokonce tím pohrdá? Nebo aspoň jako by mu pozemský
svět s jeho kontrasty a napětími byl něčím, co je mu samo o sobě lhostejné, čemu přičítá pouze jediný smysl:
jakéhosi cvičiště a bojiště bojovníků za Boží království?
Jaké jsou Ježíšovy postoje k běžnému lidskému životu? Patřil mezi mystiky, kteří na cestě příkrého výstupu k
Bohu odhodili všechnu pozemskou radost a cítili se na zemi jako v cizině a ve vězení? Když si představíme
život, který ho obklopoval v tichých horských údolích Galileje nebo v halasných uličkách Jeruzaléma smíchem,
pláčem, bujarostí, pýchou, dotíráním - utíkal před tím vším, nebo "to se životem uměl"?
Žádný rys v obraze Ježíše, který podávají, nevykreslují evangelia tak jednoznačně a mocně, jako jeho vášnivý
vztah k nebeskému Otci, bezpodmínečnou vydanost Ježíšovy bytosti do Boží vůle. "Mým pokrmem je konat vůli
toho, který mě poslal" (Jan 4,34).
Tento Otec ovšem není pro Ježíše bezkrevným, světu vzdáleným Bohem soudobé helénistické filosofie a jím
ovlivněné teologie pozdního judaismu, Bohem trůnícím na opačné straně nebeských oblak v tichu osamění a pouze
prostřednictvím zástupů nebeských duchů vstupujícím do kontaktu s lidmi, nýbrž je to živý Bůh starozákonního
zjevení. Ježíšovo poselství tu navazuje na nejryzejší prorockou tradici, která zvěstovala Hospodina pouze jako
Boha přítomného a mocného. Pro Ježíše je Otec stále činný (srov. Jan 5, 19), stále konající (Jan 9,4). To Otec
posílá slunce svítit a dává déšť (Mat 5,45). On odívá polní kvítí (Mat 6,30), dává pokrm krkavcům (Lk. 12,24).
Bez jeho dopuštění žádný vrabec nespadne na zem (Mat 10, 29) a on má spočítány i vlasy na naší hlavě
(Mat. 10, 30). Vlastnosti každého člověka a to, co dokáže, to vše jsou "hřivny", patří to Otci a on bude to,
co je jeho, žádat zpět (Mat 25,15). Chléb, který denně jíme, je Otcovým darem. Celé bytí člověka, všechno, čím
je a co dělá, patří Bohu jako ovce svému pastýři a Pánu (Lk. 15,6). A proto také osud člověka a osud celého
světa jsou vedeny rukou Boží. Bůh určuje průběh světových dějin, jejich otřesy a války (Mk 13,32) až k
poslednímu dni. Všechny vůdčí osobnosti, proroci (Mat. 23,29.37) a Jan Křtitel (Mat. 11,10 a Jan 1,6)
přicházejí z jeho poslání. Avšak především Syn.
Tak pro Ježíše konečnou silou, určující běh dění, nemohou být žádný řetězec příčin a následků na rovině
stvořených věcí a bytostí, ani železná nutnost přírodních zákonů, ani lidské přičinění. Ve všem, co je, co
se děje a co kdo koná, spatřuje Ježíš co do podstaty prst Boží. Na zemi není naprosto nic, čemu by vposledku
nevládla Boží vůle. Každá danost je ztělesněním Boží vůle.
Z toho vyplývá, že Ježíšův postoj k tomu, co jej obklopuje, a k hodnotám života, je jedině kladný, souhlasný,
ba vždy v podstatě náboženský. Jemu v tom, s čím se setkává, nejde vstříc cizí, chladná nutnost, ale ani
bezduchá neúprosnost osudu, nýbrž svrchovaná svoboda a dobrota - vůle Otce. Pro Ježíše neexistuje žádná
"mrtvá" příroda. V horách, vodě, v květech a ptácích a především v Božím miláčku, v člověku, se Ježíšova Bohem
opojená duše setkává s čímsi pro ni nejmilovanějším, nejhlubším, nejvzácnějším. Tak dotyk se skutečností světa
je pro ni dotykem s vůlí Otce, bezprostředním zážitkem jeho moudrosti, dobroty, krásy - tedy pobožností,
modlitbou, náboženstvím.
Odtud Ježíšův realistický, oddaný, niterný způsob nazírání přírody, který okouzluje jako zcela moderní. Jeho
podobenství, tak mistrovsky vyzvedající skutečnosti nenápadné a opomíjené, patří k perlám světové literatury.
Tu se těší z ptactva na obloze, které neseje a nežne. Tam pozoruje děti na ulici, jak pískají, tancují, zpívají
a durdí se. Tu má na mysli radost mladé maminky, které její novorozeně dává zapomenout na všechnu přestálou
úzkost. Tam si všímá hospodyňky, jak starostlivě hledá ztracený halíř... To malé a nejmenší, s čím se setkává,
vyzvedá s láskou jako Boží pomněnku2 a dává tomu promlouvat tisícerým jazykem.
Láska k přírodě a k přirozeným věcem není pro něj rozněžněným blouzněním citu jako pro básníky romantismu.
Pro Ježíše neexistuje žádný kult čisté přirozenosti nebo přírody. Příroda je pro něj spíš plasticky
vytvarovanou a živoucí vůlí Boží. Jeho láska k přírodě je pouze jinak zaměřenou láskou k Bohu a jeho vůli.
Ale právě proto je tak pravdivá a srdečná.
Avšak ještě srdečněji, se zdrženlivou srdečností se Ježíš otvírá člověku. Lidská bytost je přece tak prodchnuta
Otcovou vůlí a s ním spojena, že není možné chtít Boha, aniž bychom chtěli také člověka. Zatímco Starý zákon
postavil obě přikázání "miluj Boha, miluj bližního" bezprostředně vedle sebe, Ježíš je shrnuje v jedno:
"Co tedy chcete, aby lidé dělali vám, to všechno i vy dělejte jim, neboť v tom je celý Zákon i Proroci"
(Mat 7,12). Láska k lidem je láskou k Bohu, jen nahlíženou z jiné strany. Tak jako Ježíš není nějakým ctitelem
pouhé přírody, tak není ani vyznavačem člověka, odhlížejícím přitom od Boha. Ježíš miluje člověka, protože Bůh
ho miluje. "Z této vyšší náklonnosti" nabývá jeho láska k lidem "své míry, své svobody, svého zrnka soli a
prášku ambry" (Nietsche). Ale právě tím se jeho láska stává nečím naprosto pravým, osobním, něžným, tak pravým
a hlubokým jako jeho láska k Otci. "Pak vzal dítě, postavil ho před ně, objal ho..." (Mk 9,36).
Jak se Ježíš dokáže vcítit do cizího rozpoložení, do strachu otcovského srdce (srov. Mk 5,36), do drtivé
bolesti osamělé matky (srov. Lk 7,13), do duševní rozervanosti nemocného člověka (srov. Mat 9,2)! Jeho chování
vůči přistižené cizoložnici, vůči litujícímu Petrovi a vůči nevěstce - to, co říká, a to, co neříká, - patří k
tomu nejkrásnějšímu a nejněžnějšímu v celém evangeliu. A jak je jeho duše pohnuta, když vidí lidské utrpení.
Stále znovu opakuje evangelista: "Bylo mu líto zástupu" (Mat 9,36; 14,14; 15,32; srov. Mk 1,41; Lk 7,13). To
byl Ježíšův podstatný rys, který se svatopisci hluboce vryl. Vícekrát odmítá Ježíš něčí prosbu (Lk 12,14;
Mk 5,19), ale nikdy prosbu o pomoc v tísni. "A uzdravoval všechny" (srov. Mk 6,56; Mat 4,24; 8,16; 9,35;
10,1; Lk 4,40 atd.). Nezřídka dokonce ani nečeká, až jej poprosí (Mk 1,25; 3,3; 5,8; atd.). Raději dá farizeům
pohoršení zjevným porušením sobotního přikázání, než by odmítl pomoc (Mk 1,23; 3,2; Lk 13,14; 14,3; Jan 5,9;
9,14). Nemůže ve své blízkosti vidět žádnou bídu; nemůže jíst, než by předtím uzdravil nemocného v místnosti
(Lk 14,2). A právě nejněžnější slova volí k tomu, aby je řekl nemocným.
"Synu,"3
říká ochrnutému (Mk 2,5), "dcero,"4
nemocné ženě (Mk 5,34).
A když se před ním rozevře propast lidského žalu, jako tomu bylo u Lazarova hrobu a před Jeruzalémem, jehož
zkáza se blíží, tu "v duchu byl hluboce dojat a zachvěl se" (Jan 11,33), tu "pláče" (Lk 19,41). Ježíšův
život, jeho skutky a zázraky jsou "láskou, která vítězně překonává největší obtíže" (Ninck). A druhý člověk
je Ježíši natolik jeho vlastním já, že "jemu samému" bylo prokázáno, co bylo prokázáno "nejnepatrnějšímu z
jeho bratří".
Jak dalece se tu Ježíš vzdaluje Janu Křtiteli! U tohoto kazatele v poušti je láska v pozadí. Asketické povahy
příliš snadno ztrácejí cit pro utrpení druhých. Ježíš nezůstává v poušti. Jde k lidem. A tady nevidí jen zlou
vůli a hřích, nýbrž také hluboké, veliké utrpení. A celé jeho bohaté, široké srdce patří lidem a jejich utrpení.
Ale Ježíšovo srdce patří také jejich radosti. A toto je asi bod, v němž způsob, jak Ježíš vidí život a jak ho
bere, vystupuje v nejjasnějším světle. "Trp a odříkej se," káže císař Markus Aurelius. Novoplatonikové nazývají
tělo "vězení duše". Staré egyptské mnišství nezná nic lepšího, než příkaz: "Uteč, mlč, plač!" V Ježíšově době
smýšleli "spravedliví", "oddělení"- totiž farizeové - podobně. V souladu s "tradicí předků" (Mat 15,2;
Mk 7,4 nn.) rozšířili pět židovských celonárodních postních dní o půst každé pondělí a čtvrtek a těsnými,
přísnými postními pravidly sešněrovali veškerou radost. A také Jan a jeho učedníci se "přísně postili".
Ježíš se vůči těmto požadavkům staví do vědomého protikladu (srov. Mat 11,18 = Lk 7,33.34). Nezavrhuje půst
samotný - sám se přece čtyřicet dní postil - , ale smýšlení, s nímž židé svůj půst praktikovali. Oni se
postili se vzpomínkou na těžké rány, které stihly v minulosti jejich národ, šlo o půst smuteční, vnitřního
ponížení. Takový chmurný půst Ježíš odmítá. "Když se postíš ty, pomaž si hlavu" (Mat 6,17)! Ježíš měří cenu
a hodnotu postu (stejně jako všech ostatních "zbožných cvičení") vnitřní radostností srdce, čistým, vroucím
"ano" vůči Bohu a jeho otcovské vůli. Tam, kde půst lidi sráží a ochromuje, nepřináší už dobro. Proto se
Ježíšovi učedníci, "hosté na svatbě", nepostí, "dokud je ženich s nimi" (Mat 9,14). Ježíšovo odmítnutí
mrskačství farizeů je tedy úmyslným zřeknutím se každé chmurné, křečovité, násilné askeze a rozhodným
přiznáním se k životnímu postoji niterně svobodnému, jiskrnému. Když David jedl předkladné chleby v chrámě,
mělo by dětem v otcovském domě být odepřeno, co jim Otec poskytuje (srov. Mat 12,4)? Proto pak se Ježíš bez
zábran podílí na drobných radostech, které život přináší. Nechává se pozvat ke stolu, i když jeho potutelní
nepřátelé jej proto pomluví jako "žrouta a pijana vína" (Mat 11,19). Jednou uspořádá Levi (Lk 5,29) nebo
nějaký farizej (Lk 7,36 = Mk 14,3; Lk 11,37; 14,1) k jeho cti velikou hostinu. Jindy jí Ježíš v důvěrném kruhu
u Šimona a jeho tchýně (Mk 1,31) nebo u starostlivé Marty (Lk 10,38; Jan 12,2), nebo se pozve jako host k
Zacheovi (Lk 19,6). Svůj první zázrak udělá pro veselé svatebčany (Jan 2,10). Je příznačné, že právě radostná,
vybraná hostina (Lk 15,22; 12,16; 13,26; Mat 8,11) a skvělá svatba (Mat 22,11; 9,5; 25,1; Lk 12,36) mu
nezřídka poskytují rámec a látku pro jeho podobenství. Oslavení na konci časů se mu jeví jako zasednutí ke
stolu s Abrahámem, Izákem a Jakubem (Mat 8,11). A to poslední, nejlepší, co na zemi dal svým učedníkům, je
hostina lásky, hostina věčného společenství v jeho těle a krvi.
A tak Nietscheho přesvědčení, že Ježíš se nikdy nezasmál, nemůže obstát. Jak by mohl sám nepoznat hlubokou,
čistou radost ten, kdo zvěstoval radostnou zvěst od Otce a kdo dosvědčoval, že ve všem veselém i trpkém se
děje Otcova vůle, směřující vždy k dobrému? V Otcově vůli miloval Ježíš člověka a jeho život. Nejen utrpení
lidí, ale i jejich smích.
Z téhož úhlu Otcovy vůle zaujímá Ježíš také vnitřní postoj k tomu, co se usazuje jako neřád a špinavý kal na
dně lidství - k malichernostem a ubohostem lidí. Žádné jiné oko nevidělo tak ostře jako oko Ježíšovo žal
lidské slabosti. "Jste zlí" (Mat 7,11), "jste špatní" (Mat 12,34) "jste pokolení zlé a nevěrné"
(Mat 12,39 násl.). Jakoby tu promlouval jakýsi vnitřní, tajný odpor vůči tomuto skrytému, pokřivenému lidství.
A přece i k této slabosti všech lidí nepřistupuje Ježíš bez vnitřního propojení s vůlí svého Otce. Proto byl s to
ještě dál to "snášet". A proto zaznívá jeho duší vznešená, jemná píseň trpělivosti s lidskými ubohostmi, trpělivosti,
která nezná omrzení. Nebude se vytrhávat plevel, nýbrž nechá se růst až ke dni Boží žně. Nebude se svolávat oheň z
nebe na nevěřící města. Otec přece sesílá světlo slunce a déšť také nespravedlivým. A protože všechno je zapsáno u
Otce, proto "nesuďte"! Nelze již v tomto světě oddělovat "hříšníky" od "spravedlivých". Syn Abrahámův, dokonce kněz
a levita nejsou vždy lepší než Samaritán. V Otcově vůli tkví Ježíšova královská převaha nad všemi pokřiveninami
lidského života, nade všemi mravními, sociálními a národnostními rozpory a protiklady. Proto stojí také Ježíš stranou
všech hospodářských a politických bojů. Nechce mít nic společného s otázkami o dědictví (Lk 12,14). A ať se dá
císařovi, co je císařovo. Petře, strč svůj meč do pochvy!
Jak se Ježíš staví k životu? Nenacházíme na něm žádnou unavenost životem, žádný bezmocný světobol a vystrašený útěk
od světa. Dívá se na realitu oběma očima, oběma rukama ji uchopuje a celým svým srdcem jí přitakává. Neexistuje
skutečnost, kterou by chtěl násilně překrucovat nebo kterou by chtěl přehlížet. Ježíš není žádný snílek. Ježíš je
realista a zcela se přiklání danostem, úplné, celé skutečnosti, ať už tato skutečnost vrhá stín nebo světlo. A jeho
oddanost věcem a lidem není ani žádnou "láskou na povel", žádným úkonem pouhé poslušnosti vůči Bohu, úkonem, který
by Ježíšovo srdce nechával lhostejným.
Poněvadž vůle Boží a věci nejsou pro Ježíše něčím odděleným, co by se k sobě vztahovalo pouze jen vnějškově. Boží
vůle je spíš živoucí ve věcech a skrze ně. Tím, že miluje Boží vůli, miluje tedy Ježíš také věci - z jejich
podstaty. Se vším ze skutečnosti kolem něj se cítí tvořit jednotu, stmelován dohromady a spojen životodárnou mocí
Boží vůle, zjevující se ve veškeré skutečnosti.
Ovšem na druhé straně: právě proto, že pro Ježíše není skutečnost ničím jiným, než výrazem Otcovy vůle, je jeho
láska k realitě pojata jeho láskou k Otci. Ježíš nepatří skutečnosti jinak, než patří svému Otci. A proto se jí
nikdy nenechá beze zbytku pohltit. Tam, kde se pozemský půvab střetává s vůlí Otcovou, Ježíšovy duše se nedotýká.
Ježíšovu radost ze života šlechtí a prozařuje podivuhodná vnitřní zdrženlivost, sebejistá rozvážnost pocitů a nálad.
Jeho dlouhý půst v poušti, jeho probdělé noci, jeho chudý život poutníka, jeho napínavá kázání, jeho oddanost chudým
a nuzným, zralý, vzácný způsob jeho sporů s potutelnými protivníky, především ale hrdinství jeho života a umírání si
lze vysvětlit jen tím, jaké bylo jeho srdce, které má sama sebe v moci, které se nenechá žít věcmi, ale svémocně
žije v nich.
Ježíš před životem neutíkal a také se jím nenechal podmanit. Ježíš "to se životem uměl".
Převzato z knihy: Dr. Karl Adam, Christus unser Bruder, 6. vydání, Verlag Josef Habbel, Regensburg 1940.
Z němčiny přeložil P. Gorazd, O.Carm.
Obsah |
Modlitba odevzdání umírajícího
P. Gorazd Cetkovský, O.Carm.
Před několika lety, na počátku roku 1999, mne hluboce zasáhlo, když jsem spolu se sestrami sv. Karla
Boromejského v Moravských Budějovicích stál u úmrtního lože P. Antonína Dvořáka SDB. Jak jsme uměli, snažili
jsme se obklopit umírajícího modlitbou a ve mně jeho intenzívní dýchání budilo silný dojem, že on tu namáhavě
směřuje vstříc něčemu velikému a nesnadnému, že opravdu "pracuje" k okamžiku smrti. Sestavil jsem si poté
přednášku o obřadu, jímž dříve křesťané doprovázeli své blízké při jejich umírání. Hodně jsem se při svých
úvahách inspiroval knihou kardinála Schönborna Cestou proměnění, vydanou brněnským nakladatelstvím CDK v roce
1998. Příležitostně se k těmto myšlenkám vracím a zabývám se jimi dál.
Tentokrát chci naši pozornost zaměřit na tu modlitbu, která má ve zmíněném rituálu odevzdání umírajícího Pánu
ústřední význam, a vlastně dokonce na jediné slovo, které představuje jádro této modlitby.
Odevzdání
Na počátku se ale vyplatí zamyslet se nejdřív nad tím, jak je celý zmíněný obřad nazván: ordo commendationis
animae1 Význam latinského slova ordo jsme zkoumali v minulém čísle našeho časopisu v článku o třetím řádu
(ordo tertius). Nyní, v této souvislosti, slovo ordo označuje řád, jenž má být zachován, tedy postup, pořádek.
Jednáme-li podle něj, pak se té veliké roli, jakou doprovázení umírajícího je, najednou můžeme opřít o
zkušenost mnoha generací křesťanů před námi. Dál jméno obřadu mluví o duši, o odevzdání animae, což odpovídá
přímo fyzickému prožitku, že zatímco tělo umírajícího zůstává mezi námi a bude po smrti předmětem naší péče
(příprav k pohřbu a samotného pohřbení), živoucí člověk je víc než pouhé tělo a právě toto "víc" je předmětem
naší péče prostřednictvím modlitby při umírajícím.
Těžiště pojmenování modliteb za umírajícího spočívá však v latinském slově commendatio. Můžeme každý podle
svého jazykového jemnocitu zvažovat, zda se nám víc líbí přeložit do češtiny: obřad svěření duše nebo obřad
odevzdání duše, ale přínosnější v této chvíli bude uvědomit si biblické pozadí tohoto pojmenování celého
obřadu. Vůbec je třeba při zabývání se texty těchto modliteb mít na mysli, že tyto modlitby nebyly sestaveny
"od zeleného stolu", ale vytryskly ze srdcí lidí, kteří znali zpaměti žaltář a měli do paměti pevně vryté i
mnohé další biblické texty. Z tohoto "podhoubí" důvěrné znalosti Písma (v jeho latinském znění, užívaném
středověkou církví Západu) vyrostly modlitby těchto obřadů.2 V pozadí
tohoto označení ordo commendationis animae stojí nepochybně verš žalmu
Ž 31,6: In manus tuas commendo spiritum meum;
V katolickém liturgickém překladu: "Do tvých rukou svěřuji svého ducha, Hospodine, věrný Bože, ty mě
vysvobodíš." Jak ovšem naznačuje latinské znění, mnohem častěji bývá druhá půle žalmu chápána jako děj,
který se již stal, děj minulý. (Tento žalm je jedním z textů, v nichž se úpěnlivé prosby bezprostředně
prolínají a střídají s výrazy děkování za záchranu již poskytnutou.) Tohoto tradičnějšího chápání uvedeného
verše se drží i ekumenický překlad:
redemisti me, Domine, Deus veritatis.
"Svého ducha kladu do tvých rukou,A takto se tento verš modlí církev již po staletí na sklonku každého dne v kompletáři. "Bože (v tebe důvěřuji), do tvých rukou svěřuji svůj život." Nynější užívaný český text, kterým antifona pokračuje, je dost volný: "Ty mě vedeš a chráníš, věrný Bože." Doslovné užití biblického verše v latinském nebo "dominikánském" breviáři: "Vykoupil jsi nás, Pane, věrný Bože," pomáhá uvědomit si a vyznat, že Bůh nás nejen vede a chrání jako svůj lid, ale že jsme byli vykoupeni a že jsme to mohli prožívat i během tohoto konkrétního, právě se končícího dne.
vykoupils mě, Hospodine, Bože věrný."
Lk 23,46: Ježíš zvolal mocným hlasem: "Otče, do tvých rukou poroučím svého ducha!" A po těch slovech vydechl naposled.V latinském znění: "Pater, in manus tuas commendo spiritum meum!" Jde tu tedy o přímou citaci starozákonního žalmu, který jsme zmínili.
Služba bratru (sestře)
Kardinál Schönborn používá - z dominikánského rituálu - pro tento obřad ještě širší název: commendatio animae
in transitu fratris, a překládá jej: svěření duše při bratrově návratu domů.3 Zmínka o tom, že jde o doprovázení bratra (nebo sestry), jakkoliv pochází z prostředí kláštera,
kde se oslovení "bratr, sestra" užívají v běžném denním kontaktu, nám připomíná naši hlubokou vzájemnou
křesťanskou sounáležitost skrze víru a křest, jak je jasně vyjádřena již v Novém zákoně. Obřad commendatio
animae předpokládá, že mezi umírajícím a námi, kteří jsme při něm shromážděni, je pouto společné víry,
nejčastěji také předchozí společné účasti na modlitbách a bohoslužbách, možná po léta. My svou modlitbou
obklopujeme někoho, kdo je nejen "potřebný", ale také s námi těsně spojený, tedy svého bratra, svou sestru.
V latinském textu Skutků apoštolů se s takovým commendatio fratris, nebo spíš v množném čísle fratrum, setkáme.
Tedy k životu církve patří také to, že jeden druhého svěřujeme, odevzdáváme Pánu. Na dvou místech je tento výraz
použit při líčení působení sv. Pavla..
Sk 14,23: V jednotlivých církevních obcích jim po modlitbě a postu ustanovili starší a poručili je Pánu, v kterého uvěřili.Tak shrnuje Lukáš Pavlovo zakládání církevních obcí v Malé Asii. A když se Pavel naposled loučí s křesťany z Efesu, použije těchto slov:
Pascha
Tedy: odevzdávat druhého je starobylou praxí církve. Komu umírajícího svou modlitbou svěřujeme, to nechme ještě
chvíli stranou pozornosti. Bylo by škoda přejít teď bez povšimnutí, že dominikánský rituál označil umírání
bratra za jeho transitus - doslova: přechod, rozumí se (od něčeho) k něčemu, na druhou stranu něčeho, přes
něco.4 Možná si vzpomínáte na velice zajímavý článek našeho otce Ivana Bůh
Hebrejů.5 Na pozadí celého Písma nám vysvětlil, že jsme skrze víru všichni Hebrejové, to znamená
kočovníci. A sám náš Bůh je "Bohem Hebrejů", Bohem, který volá k vyjití z každé zabydlenosti, k přecházení blíž
k němu, k lásce. Věřit znamená přecházet. A přecházení je transitus. Tak toto slovo nacházíme na velmi důležitém
místě Písma, ve zprávě o přípravě velikonoční večeře a vyjití Izraele z Egypta:
Ex 12,11n.: ...neboť je to Hospodinova Pascha (Přejití). Oné noci přejdu egyptskou zemí...Jinde v Písmě označuje výraz transitus prostě přechod určitým územím. V 1 Kor 16,7 píše svatý Pavel: "Nechtěl bych se s vámi uvidět jen tak zběžně (doslova: způsobem transitu)", jde tedy při "transitu" o průchod bez delších zastávek. A ještě jinde v Písmě má slovo transitus význam nestálosti, nezajištěnosti životního údělu: "Stínu totiž přejití je čas náš..." (Moudr 2,6; tak doslova v latině). Jindy - v Ž 144,14 (dle vulgáty) - označuje nucené stěhování, jehož si člověk ve svém stálém tíhnutí k zabydlenosti přeje být uchráněn."Ať nedojde k prolomení hradeb a ni k vyhnanství (transitus) ...", stojí v našem současném překladu, ale latinské transitus dávalo možnost myslet tu i na náš odchod z tohoto světa.
Vlastní text modlitby odevzdání
Ritus odevzdání umírajícího začíná svoláním bratří nebo sester a jejich shromážděním se kolem lůžka umírajícího.
Pak se recitují litanie ke všem svatým. Po modlitbě, která litanie zakončuje, stojí v textu rituálu: "Potom se
bezpodmínečně říká tato modlitba," z čehož vysvítá, že následující modlitba je pokládána za nejdůležitější
součást obřadu, která se nemá nikdy vynechat, ačkoliv jinak se počítá s tím, že sled modliteb uvedený v knize
bude v dané chvíli povětšině upravován podle toho, jak rychle dotyčný umírá a kolik času pro modlitbu tak mají
ti, kdo jsou kolem něj. Text klíčové modlitby tedy zní:
Vyjdi, křesťanská duše, z tohoto světa,
I tato modlitba má do značné míry podobu litanie (i když po jednotlivých verších nenásleduje hlasitá odpověď).
Celý obřad začal litanií ke všem svatým, teď je tu tato modlitba a i v dalších modlitbách u lůžka umírajícího se
s tímto typem modlitby ještě setkáváme. Jsem přesvědčen, že se za tím skrývá zkušenost a veliká moudrost.
Umírající člověk nedokáže formulovat nějaké modlitby vlastními slovy, i sledovat spontánní modlitbu druhého je
pro něj těžké, protože to předpokládá velkou dávku soustředění a k tomu mu v jeho zápase chybějí síly. Ale
litanie je modlitbou, která vytrvale plyne rovnoměrným, monotónním tokem, a i když se umírající na chvíli
"ztratí" a nevnímá ji, kdykoliv do ní může po svém procitnutí zase snadno vstoupit.
ve jménu Boha, všemohoucího Otce, který tě stvořil.
Ve jménu Ježíše Krista, Syna živého Boha, který pro tebe trpěl.
Ve jménu Ducha svatého, který v tebe byl vlit.
Ve jménu andělů a archandělů.
Ve jménu trůnů a panstev.
Ve jménu knížat a mocností.
Ve jménu cherubů a serafů.
Ve jménu patriarchů a proroků.
Ve jménu svatých apoštolů a evangelistů.
Ve jménu svatých mučedníků a vyznavačů.
Ve jménu svatých mnichů a poustevníků.
Ve jménu svatých panen a všech svatých a světic Božích.
Dnes ať je tvé místo v pokoji a tvé bydlení na svatém Siónu.
Skrze téhož Krista, našeho Pána.
Amen.
Jaké je biblické pozadí této modlitby? Slova, jimiž je vyjádřena Boží činnost u jednotlivých osob Trojice, nejsou
citací z Písma. Stručně vyslovují souhrn víry církve: tajemství Trojice a tajemství spásy. Je zajímavé, že
zatímco karmelitánský obřad pokračuje hned zmínkou o andělech, obřad odevzdání duše uvedený v Římském rituálu
(tedy v příručce obřadů pro celou katolickou církev) vsazuje mezi Trojici a anděly ještě verš: "Ve jménu
přeslavné a svaté Rodičky Boží Panny Marie, ve jménu svatého Josefa, slovutného Snoubence této Panny." No vida,
a karmelitáni, přes veškerou svou mariánskou zbožnost a její speciální pozornost pro vysvobození od očistcových
muk (vzpomeňme na tzv. sobotní bulu), se v této chvíli o Panně Marii výslovně nezmiňovali. To je opravdu zajímavé.
Asi by nebylo zas tak těžké rozluštit, proč se věci vyvinuly takto, ale bylo by k tomu třeba přece jen
důkladnějšího studia a odborné knihovny.
Uvedená čtveřice: trůny, panstva, knížata a mocnosti je převzata z Kol 1,16, kde takto svatý Pavel vypočítává, že
Kristu je podřízeno opravdu všechno tvorstvo pozemské i nebeské. S anděly a archanděly a s cheruby a serafy je
to v obojím případě podobné: každou z uvedených kategorií nebeských duchů známe z Písma, ale takto ve dvojici
jsem je přímo v Bibli neobjevil. Cherubové a serafové stojí pospolu ve starokřesťanském hymnu Te Deum (Bože, tebe
chválíme).
Síla jména
My dnes formulaci "ve jménu" v běžném životě vůbec neužíváme, známe ji jen ze začátku bohoslužeb a modliteb
(při znamení kříže) a nebo z filmových scén - jako zatýkání: "Ve jménu zákona...!" Nebudu se tu pouštět do
podrobnějšího vysvětlování, jen uvedu tři místa Písma, z nichž bude zřejmé, že Písmu je taková formulace naopak
blízká a drahá.
David říká Goliášovi: "Ty jdeš proti mně s mečem, kopím a oštěpem, já však jdu proti tobě ve jménu Hospodina
zástupů, Boha izraelských řad, kterého jsi potupil" (1 Sam 17,45).
Poté co žalmista vylíčil vysvobození z lidské nenávisti, ze záplavy a léčky, končí vyznáním: "Naše pomoc je ve
jménu Hospodina, on učinil nebesa i zemi" (Ž 124,8).
A po letnicích říká Petr chromému člověku: "Ve jménu Ježíše Krista Nazaretského - vstaň a choď!" (Sk 3,6).
Jeruzalém a pokoj
Obsah požehnání nebo přání, které je tu umírajícímu vysloveno, stojí až v závěru litanie a jde o citaci Ž 76,3.
Ale jen vzpomenout si na to, jak tento žalm známe z modlitby breviáře, nám nepomůže. Námi recitované znění:
"Jeho stánek je v Salemu, jeho příbytek na Siónu," mělo totiž v latinské vulgátě odlišnou podobu: salem nebylo
chápáno jako místní jméno (ačkoliv v Gen 14,18 vychází Abrahámovi vstříc "Melchisedech, král Salemu," a tradice
v tom Salemu viděla zkrácenou podobu jména Jeruzalém a Melchisedech byl považován za kněze věčného, srov. Ž 110,4
a Žid 5,10), ale bylo překládáno - ve významu: pokoj. Napomáhal k tomu také zřetel na celkový ráz žalmu. V našem
breviáři je tento žalm nadepsán: Poděkování za vítězství, víc se mi líbí nadpis: Vítězný chvalozpěv po zničení
nepřátel6 Ve
vulgátě byl dokonce vložen nadpis, který kladl tento žalm do souvislosti s konkrétním vítězstvím nad Asyřany
(srov. 2 Král 19 a Iz 37). Hospodina tu poznáváme jako toho, kdo všechnu válečnou sílu nepřítele ochromuje hrůzou,
kdo ničí nepřátelské zbraně, takže nepřítel umlká, ohromen umdlévá. K tomuto obrazu se dobře hodí nejen
představa, že Hospodin sídlí v Jeruzalémě (Asyřany obléhaném), ale právě tak i ona představa, že Hospodin sám je
v pokoji, úklady nepřátel k němu totiž naprosto nedosáhnou, a nebo že uvedl pokoj na místo svého přebývání,
obležené město si - zbaveno nepřítele - mohlo opět vydechnout. Bude pro nás dobré uvést si text žalmu v širším
rozsahu:7
Známý jest v Judstvu Bůh,Vsazeno do modlitby odevzdání umírajícího jde tedy o požehnání nebo přání vůči umírajícímu, jehož obsahem je jednak dojít odpočinutí v pokoji8 jednak dojít před Boží tvář, na Sión. Ten, kdo zná celý žalm, si uvědomí i to přímo v tomto verši nevyslovené: tohoto pokoje a přebývání na Siónu se dosahuje vítězstvím Božím. A skutečnost, že se tento žalm při "denní modlitbě církve" (breviáři) modlíme každou druhou neděli (při modlitbě během dne), nás učí spojovat si tento žalm i jednotlivý jeho verš s velikonočním vítězstvím Božím a Ježíšovým. Jeho smrt a vzkříšení jsou jako prošlápnutá cesta, kudy chceme, aby prošel také umírající, za něhož se modlíme. A stojí-li na počátku tohoto přání umírajícímu slůvko" "Dnes...(ať je tvé přebývání...)" nemůžeme si přitom nevzpomenout na ono "dnes", které slibuje Pán Ježíš na kříži kajícímu zločinci: "Amen, pravím ti: Dnes budeš se mnou v ráji." (Lk 23,43).
v Israeli jest veliké jeho jméno.
A pokojným se stalo jeho místo,
a jeho příbytek na Siónu.
Tam zlámal síly luků,
štít, meč a válku.
"Nesmírné je množství těch, kteří se na nás dívají!" (Žid 12,1)Slíbil jsem vrátit se ještě k otázce, komu umírajícího odevzdáváme. Samozřejmě Pánu, Bohu v Trojici. Ale není možné přehlédnout v této i v dalších modlitbách obřadu onu celkovou scenerii, v níž se tu transitus umírajícího odehrává. Nikdo není izolovaným jednotlivcem: odchází jeden z nás, proto se kolem něj shromažďuje naše společenství, odchází k Pánu, ale k Bohu obklopenému zástupem andělů a svatých, kteří před Bohem stojí - ve službě a chvále. A tito jsou také vyzýváni, aby zemřelého před Boží tvář doprovodili, šťastně přivedli. Během tohoto přejití se počítá také s (již posledními) úklady Nepřítele spásy a jeho družiny. V jedné z modliteb, které v obřadu dále následují, je to vyjádřeno důkladně, široce a zároveň poeticky, ale to už je látka na jiný článek.
Vyjití
Zbývá nám soustředit pozornost - jak jsem zmínil hned úvodem - na jedno slovo, které jsem nazval jádrem uvedené
modlitby, a to na slovo: "Vyjdi". Když přemýšlíme o přesném obsahu této výzvy, zarazí nás různost významových
odstínů, s nimiž se setkáme v jednotlivých překladech této modlitby do češtiny. Zmíněná kniha kardinála Schönborna
překládá: "Vyjdi, křesťanská duše,..." Někdejší modlitební kniha brněnské diecéze, která celé "Odporučení
umírajícího" uvádí podrobně, ovšem překládá: "Ubírej se,..."9 Starý barokní překlad zní:
"Jdi a beřiž se, milá duše,..."10
V latinském originále stojí: "Proficiscere." Přesně takto, v tomto tvaru - rozkazovacím způsobu - najdeme tento
obrat v Písmě třikrát. V Gen 24,51 na žádost Abrahámova služebníka, aby se Rebeka stala Izákovou ženou, Lában a
Betúel odpovídají: "Vezmi si ji a jdi, ať se stane ženou tvého pána." Když si má nevěstu hledat Jákob, přikazuje
mu Izák: "Odejdi do Rovin aramských..." (Gen 28,2). A prorok Gád posílá Davida: "Nezůstávej ve skalní skrýši.
Odeber se do judské země" (1 Sam 22,5). Jiné tvary tohoto slovesa najdeme v Písmě na řadě dalších míst. Časté je
v příbězích patriarchů v Gen, ale především v knize Numeri při popise putování Izraelitů pouští. Ke slovníku
latinského znění Písma patří natrvalo, objevuje se v celém Starém zákoně i v knihách novozákonních.
Pro přirovnání k situaci umírání má význam, že toto sloveso označuje vyjití na dalekou cestu - ať už skutečnou
(jakými jsou například. cesty svatého Pavla a Barnabáše, popisované ve Skutcích), nebo pomyslnou - jako hospodář,
který pronajal vinici zlým vinařům, (Mat 21,33n.) a člověk, který do svého návratu svěřil svůj majetek v hřivnách služebníkům (Mat 25,14 n.).
A dál je pro nás důležité, že tímto slovesem není označen jen přesun z jednoho místa na druhé, ale zároveň i
okamžik, kterým tato cesta začíná. Tak jsou v tomto slově vysloveny i to úsilí a obtíže, které takové "odlepení
se z místa" představuje. Nejde o nějaké neurčité "ubírání se", ale o přechod z prodlévání na jednom místě do
pohybu.
Kromě těchto dvou obecných významových odstínů zmiňme ještě dvě konkrétní místa Písma, na nichž stojí tvar
tohoto slovesa. Když Hospodin pobil desátou ranou v Egyptě vše prvorozené, farao ještě v noci přikázal Izraelitům
odejít. "Izraelci vytáhli z Ramesesu do Sukótu, kolem šesti set tisíc pěších mužů, kromě dětí" (Ex 12,37). To je
okamžik mimořádné důležitosti v historii Božího lidu. Pascha je nejprve okamžik vyjití.
V prvním Petrově listě se o Pánu Ježíši píše: "On se odebral do nebe, je po Boží pravici a jsou mu podřízeni
andělé, mocnosti a síly" (1 Petr 3,22). Tedy vyjití je tu přímo ve smyslu vyjití do nebe. Zmínka o andělech,
mocnostech a silách je nám už také blízká.
Toto mé přemýšlení o výzvě: "Vyjdi, křesťanská duše," a o jejím biblickém podhoubí završil P. Ivan, když jsme
spolu o těchto myšlenkách mluvili, tím, že mi poodhalil hebrejský původ výrazu, kterým jsme se zabývali. Podle
P. Ivana hebrejské sloveso, které stojí v originálním textu, znamená doslova "vytrhnout", a to stanové kolíky
ze země. Podobné slovo má také akadština. Znamená to tedy vydat se na cestu, odebrat se z místa, kde Izrael
(nebo ten, o kom se mluví) sídlil jen po přechodnou dobu.
Imperativ
V nepřehlédněme také, že modlitba, kterou se zabýváme, užívá rozkazovacího způsobu slovesa. Vlastně tu ti,
kteří se modlí, umírajícímu rozkazují. "Vyjdi!" Tedy neprosí: "Zůstaň," ani se neobracejí k Bohu: "Ponech nám
jej!..." Už jsem mluvil o tom, že to umírání, díky němuž jsem se všemi těmito myšlenkami začal zabývat, na mne
působilo jako směřování k něčemu velkému, ne jako propadání se do nicoty. A není to jen můj pocit, i jiní mi
vyprávěli o tom, jak jim u úmrtního lože člověka, kterého měli velmi rádi, jasně svitlo, že nyní je třeba jej
odevzdat, nezadržovat.
Pro volné pokračování....
Můžeme na závěr opět vzít do ruky katechismus, abychom s ním své myšlenky případně ještě srovnali a přijali
podněty pro další přemýšlení a modlitbu na toto téma. Upozorním zde na dva jeho články. O pohřebních obřadech
katechismus říká:
"Církev, která svátostným způsobem nosila křesťana během jeho pozemského putování jako matka ve svém lůně, doprovází ho na konci jeho pouti, aby ho předala "do rukou Otce". Odevzdává Otci v Kristu dítě jeho milosti a v naději ukládá do země semeno těla, které vstane z mrtvých ve slávě" (čl. 1683).A o přípravě na naše vlastní umírání: "Církev nás vybízí, abychom se připravovali na hodinku své smrti ("Od náhlé a nenadálé smrti vysvoboď nás, Pane" - litanie ke všem svatým), abychom prosili Matku Boží, aby se za nás přimlouvala "v hodinu smrti naší" (Zdrávas Maria), a abychom se svěřovali svatému Josefovi, patronu šťastné smrti" (čl. 1014).
Poznámky
Nové vystižení karmelitánské spirituality: stanovy Řádu karmelitánů z roku 1995. (3. část)
Ježíš a život
Modlitba odevzdání umírajícího