Modleme se vroucně za sebe navzájem, abychom byli opravdu hodni veliké doby, v níž žijeme. Je pokaždé úchvatné, když takovou velkou dobu máme před očima v básni nebo na divadle, jenže prožívat ji přímo je přece jen krásnější… Báseň se má ke skutečnosti asi jako limonáda ke starému, ohnivému, třebaže poněkud trpkému vínu. Skutečnost je „vínem pro silné“.
(Adolf Kajpr SJ /1902–1959/, dopis spolubratru; Dachau, 11. února 1945)
Papež František vyhlásil na středu 26. ledna den modliteb za mír. Oznámení zaznělo na konci modlitby Anděl Páně o třetí neděli Božího slova, 23. ledna 2022:
„Se znepokojením sleduji nárůst napětí, které hrozí zasadit nový úder míru na Ukrajině a zpochybnit bezpečnost na evropském kontinentu, což by mělo ještě širší dopady. Srdečně vyzývám všechny lidi dobré vůle, aby se modlili ke všemohoucímu Bohu, aby každá politická akce a iniciativa sloužila lidskému bratrství, a ne stranickým zájmům. Kdo sleduje své vlastní cíle na úkor druhých, pohrdá svým vlastním lidským povoláním, protože všichni jsme byli stvořeni jako bratři. Z tohoto důvodu a s ohledem na současné napětí navrhuji, aby příští středa 26. ledna byla dnem modliteb za mír.“
(zdroj: https://zpravy.cirkev.cz/papez-26-ledna-se-modleme-za-mir-na-ukrajine_3631)
Jednota je nejvyšší vrchol lásky. Proto náš milovaný Kristus zakončil svou řeč po Poslední večeři modlitbou: „Otče, ať jsou jedno, jako my jsme jedno… Ať jsou uvedeni v dokonalost jednoty“. (…)
Jednota je vážná věc… Kdyby nebyla mezi námi, marně bychom obětovaly svůj život, aby zavládla mezi druhými.
(malá sestra Magdalena Ježíšova /1898–1989/, korespondence III/427–428; II/363)
Stane-li se ti, Filoteo, že v rozjímání nenalézáš vůbec zalíbení ani útěchu, zapřísahám tě, aby ses tím nijak nezneklidňovala. Otevři však občas bránu modlitbě ústní: naříkej sama na sebe před Pánem Ježíšem, vyznávej svou nehodnost, modli se k němu, aby ti pomáhal; pokud máš jeho obraz, líbej ho a říkej mu slova Jákobova: „nepustím tě, dokud mi nepožehnáš“… Jestliže ani po tom všem nepocítíš útěchu, nijak se tím netrap, ať je tvá vyprahlost sebevětší…
(František Saleský /1567–1622/, Úvod do zbožného života, kap. IX)
Přijímejme evangelium. Jedině skrze evangelium a podle evangelia budeme souzeni…, ne podle té či oné knihy od toho či onoho duchovního učitele, toho či onoho myslitele, toho či onoho světce, ale podle Ježíšova evangelia, podle Ježíšových slov, podle Ježíšova příkladu, podle Ježíšových rad, podle Ježíšova učení.
(Charles de Foucauld /1858–1916/, L’Imitation du Bien-aimé)
Po cestě jsem přemýšlela o programu formace pro postulantky. Především je učme, aby se usmívaly: na Pána Boha, na zkoušky, na nepříjemné lidi, na všechny, kdo potřebují radost… To je dobrý recept, jak myslet na druhé, a ne na sebe… Pak je učme vyklízet: odstraňovat všechny složitosti, všechny stavy duše… vyprazdňovat…, vyprazdňovat…, vyprazdňovat… Teprve pak se Boží láska přihrne, aby vše naplnila a zaplavila.
(malá sestra Magdalena Ježíšova /1898–1989/, korespondence I/232)
Nic si také nedělejte – aspoň v některých chvílích – ze své netrpělivosti nebo strohosti. Nemluvte o tom ani s Bohem jako o něčem, co se mu nelíbí – myslím aspoň někdy. Nemusíte proti tomu všemu bojovat. Ztrácela byste čas i odvahu. Odevzdejte se jen upřímně Kristu; časem z hloubi Vaší bytosti Kristus sám vyvolá nepřemožitelnou vlnu lásky, která to všechno pohltí.
(P. Albert Peyriguere /1883–1959/, dopis řádové sestře – učitelce, 12. prosince 1931)
Jelikož bloudíte v oněch temnotách a prázdnotách duchovní chudoby, myslíte si, že vás všichni a všechno nechávají na holičkách; není to však nic divného, neboť se vám při tom zdá, že vás nechává na holičkách i Bůh. Avšak nenechává vás na holičkách nic (…), to je bezdůvodná obava. Kdo nechce nic jiného než Boha, nechodí v temnotách, i kdyby sám sebe viděl velice temného a ubohého… (…) Nedělejte si starosti a radujte se. Kdo jste, abyste měla o sebe starost? Pěkně byste dopadla!
(Jan od Kříže, dopis paní Juaně de Pedraza, 12. října 1589)
I když nejsem schopen myslet jak se patří, Bůh mě zase narovná, jakmile zůstanu minutu sám v kapli. Je dobré se modlit, i když je vám nanic. Pouhopouhé úsilí stačí, abyste se cítili lépe. Odevzdáte něco ze svého vlastního já, a to vám vždycky dodá sílu. A ta představa, že i když se cítím být prohnilý, nechci nic jiného než Boha a jeho samotu, je utěšující. Zdraví ani nemoc nerozhoduje, unum est necessarium.
(Thomas Merton /1915–1968/, deníkový zápis z 16. listopadu 1947)
Když se Abrahám chystal vstoupit do Egypta, bál se, že ho Egypťané zabijí, a uložil své manželce Sáře, aby řekla, že je jeho sestrou. (…) Vy říkejte Marii ve svých potřebách, ať poví, že je vaší Sestrou, aby vás kvůli ní Pán Bůh vyslyšel a všechno obrátil v dobré.
(Federico di S. Antonio OCD /1720–1779/, Il devoto di Maria del Carmine)
Vůbec si nelámu hlavu s budoucností. Jsem si jistá, že Pán Bůh provede svou vůli, to je jediná milost, po které toužím. Není třeba být větším royalistou než král… Ježíš nepotřebuje nikoho ke konání svého díla, a kdyby mě přijal, bylo by to jenom z jeho dobroty.
(Terezie od Dítěte Ježíše a Svaté Tváře, dopis 221, otci Roullandovi, 19. března 1897)